تبلیغات
تفسیر آفتـاب - بررسی تحولات همه جانبه در سه دهه تلاش انقلابی
 
پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
بررسی تحولات همه جانبه در سه دهه تلاش انقلابی
نهضتی برخاسته از فریاد اسلام خواهی ایرانیان
نهال انقلاب اسلامی با ریشه فرهنگ بومی و دینی در خاك وطن قد علم كرد و بعدها هزاران حركت فرهنگی زمینه ساز آبیاری این نهال شد.اینك كه بعد از سی ودوسال هنوز هم جریان انقلاب در بستر فرهنگی می خروشد و نهال انقلاب اسلامی به درختی تناور تبدیل شده است، عن قریب خنكا و طراوت سایه این درخت تناور بر سر كشورهای هم اندیش نیز گسترده شده و انقلاب فرهنگی منطقه ای را با تكیه بر اندیشه های اسلامی و بومی رقم خواهد زد.چشم انداز فرهنگی كشور، صدور پیام انقلاب به ویژه از بعد فرهنگی به ملت های آزادیخواه دنیاست. برای تحقق چنین آرمانی بی شك تلاشی مضاعف و فعالیت های اصولی فرهنگ ساز ضرورت دارد.

معمار فقید انقلاب حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: «فرهنگ مبدأ همه خوشبختی ها و بدبختی های یك ملت است.» خروجی از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح كشور آنچنان محتاج تلاش و كوشش است كه برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت كشید.انقلاب اسلامی، انقلابی ارزشی و معنوی است. انقلابی كه تحول روحی و فرهنگی عظیمی در آحاد ملت ایران به وجود آورد.

اداره جامعه براساس دین و ارزش های اصیل آن، افزایش سطح آگاهی و مشاركت مردم در فعالیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تغییر الگوهای رفتاری مردم با جهت گیری خصلت های اخلاقی و انسانی از جمله این تحولات است.برای این كه این روند رو به رشد تداوم پیدا كند، علاوه بر این كه نیازمند تغییراتی در حوزه های علمی فرهنگ ساز از لحاظ محتوایی و تئوریك هستیم و باید دگرگونی پرشتاب اما سنجیده ای منطبق با نیازهای بومی و مبانی عقیدتی در محتوای علوم انسانی صورت بگیرد، نیازمند بازگشت به همان الگوهای ساده زیستی و روحیه تعاون روزهای شكل گیری انقلابیم. در كنار همه این ها باید همواره به یاد داشت كه انتظار می رود یك روز این فرهنگ ناب محمدی را الگویی پیش روی ملت های آزادیخواه دنیا قرار داده و طرحی دیگر دراندازیم.

نهضت انقلابی با حركت فرهنگی برخاسته از اسلام
زمانی كه امام(ره) در نجف بودند گروهی خدمت ایشان رسیدند و گفتند: «اگر اجازه بدهید طی یك كودتا و مبارزه مسلحانه كار رژیم پهلوی را تمام كنیم.» اما امام(ره) به شدت مخالفت كرده و پایه های انقلاب را بر محور تحول و انقلاب فرهنگی قرار دادند. این گروه كه به كودتا معتقد بودند، بعدها شاخه انحرافی منافقین را ایجاد كردند.محمد كوثری، فرمانده لشكر 27 محمد رسول الله در ایام دفاع مقدس و نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی توضیح می دهد:

«اساساً كل حركت انقلاب اسلامی و نهضت حضرت امام(ره) براساس اصول فرهنگی برخاسته از اسلام ناب محمدی بوده است. برخلاف حركت های دیگری كه به شیوه مسلحانه در دهه05-04 شكل گرفتند، امام(ره) نهضت انقلابی را با یك حركت فرهنگی برخاسته از اسلام شروع كردند و این حقیقت تداوم نهضت حسینی بود. انقلاب اسلامی از یك جهت برای آزادیخواهان دنیا گرایی و جذابیت داشت و از سوی دیگر برای صهیونیزم بسیار مضر بود. این كه یك فرد الهی در سن 77 سالگی تمام تئوری ها و نظریه پردازی های استكبار را از شرق و غرب به هم بریزد و بدون هیچ سلاحی و تنها با سلاح تفكر و اندیشه اسلامی پیروزی را به ثمر برساند به معجزه ای می مانست كه یك رخداد فرهنگی جهانی به حساب می آید. این رخداد فرهنگی بزرگ بازی های صهیونیزم، كمونیسم و سوسیالیسم را درهم ریخت.»

وی ادامه می دهد: «فرهنگ اسلامی به بسیاری از ملت های آزادیخواه جهان الگو داد و آنها هم پذیرا شدند، چون اساس انقلاب اسلامی حركت به سوی تكامل است و باید محور همه امور خدا قرار بگیرند، نه این كه مانند جامعه سرمایه داری انسان و دارایی های مادی اش محور باشد. انقلاب اسلامی كه برپایه انقلاب فرهنگی شكل گرفت، ترویج دهنده فرهنگ ایثار، فداكاری، تعاون و شهادت است. هر چه زمان می گذرد، تئوریسین های اندیشه های مختلف جذب این فرهنگ كه برخاسته از فرهنگ اسلام ناب محمدی است، می شوند و می پذیرند تنها این حركت است كه انسان را به سر منزل مقصود می رساند.»

صدور پیام فرهنگی انقلاب به ملت های آزادیخواه
احسان یاوری از فعالان بسیج دانشجویی با تأكید بر این كه عامل اصلی موفقیت ما در پیشبرد اهداف فرهنگی از اعتقاد و باوری كه به اسلام داشته و داریم نشأت می گیرد، می گوید: «صرفاً نگاه ما به اسلام تنها به حضور در مسجد و یا اعتقاد به قرآن های بر سر طاقچه نشسته محدود نمی شود. امام(ره) روح تفكری را در پیكره جامعه دمید كه اسلام را دین تمام اركان زندگی و اداره جامعه معرفی می كند. این گونه توانستیم باورهای غلطی را كه سال ها ریشه دوانده بودند، بشكنیم. حكومت موروثی، رژیم شاهنشاهی، اعتقاد مردم به این كه اجباراً باید استضعاف را بپذیرند و... همگی از مصادیق فرهنگ و سیاست پهلوی بود كه با احیای روحیه مطالبه گری و آرمان خواهی در بین آحاد مردم در هم شكست. ما توانستیم نمادهایی را كه از باور اسلامی برمی خاست- همچون حجاب- در بستر جامعه نهادینه كنیم. این حركت ایستادن در برابر فرهنگ وارداتی با جریان دفاع مقدس تثبیت شد.»

وی در ادامه می گوید: «ذكر مصیبت های ائمه(ع) كه قبل از انقلاب تنها به مجالس روضه محدود بود، بعد از انقلاب به گفتمان جامعه تبدیل شد. در سایه چنین حركت هایی روحیه فداكاری، گذشت، تعاون و همكاری در جامعه به اوج رسید. با اتكا به این فرهنگ اصیل توانستیم از بحران های زیادی به سلامت عبور كنیم. این گونه ارزیابی می شود كه اكثر رشادت ها و مجاهدت های انقلابی روی ریل فرهنگ اصیل دینی قرارگرفت و همچنان حركت می كند.»

یاوری خاطرنشان می كند كه حتی عبور از فتنه88 با اتكا به همین فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی میسر شد. این فعال فرهنگی در تكمیل صحبت هایش می گوید: «برای رسیدن به نقطه ای كه امروز هستیم، تلاش های بسیاری صورت گرفته، اما باید با سرعت و عمق بیشتری به سمت قله حركت كنیم. قله ای كه مدنظرماست این گونه فتح می شود كه نه تنها ارزش ها را جاری و ساری كنیم، بلكه باید كشورهای منطقه نیز با این فرهنگ عجین شوند. اگر چه اشعه انقلاب اسلامی هم اكنون نیز به بسیاری از سرزمین ها نظیر تونس، عراق، افغانستان و سوریه نیز رسیده است. چنین حركت هایی از بطن گفتمان انقلاب اسلامی برخاست. فضای داخلی كشور نیز باید آنچنان اسلامی شود كه بتوان از بستر آن علوم اسلامی منطبق با نیازهای روز را استخراج كرد. شیوه های تبلیغی ما تاكنون ضعیف بوده است و باید تقویت شود.»

فرهنگ وارداتی پایه رژیم پهلوی
از تحولات چشمگیر در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی، تغییر در نگرش و نحوه زندگی مردم است. در دوران پهلوی، سیاست آن رژیم، تبلیغ غربزدگی و تبعیت از فرهنگ غرب بدون توجه به ارزش های دینی و ملی مردم ایران بود؛ تجمل پرستی و پوچ گرایی تشویق می شد و در تعیین منزلت های اجتماعی از سوی رژیم، میزان غربزدگی و خودباختگی افراد در برابر فرهنگ بیگانه، نقش مهمی داشت. جایگزینی ارزش های اصیل اسلامی به جای معیارهای مبتذل گذشته، تحول فرهنگی و اخلاقی نسل جوان، افزایش روحیه تلاش و اعتماد به نفس در مردم و اقشار جوان تحصیلكرده جامعه، از جمله دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی به شمار می روند. شناخت آثار و نتایج فرهنگی انقلاب اسلامی بدون اطلاع از وضعیت فرهنگی ایران قبل از انقلاب میسر نیست.

حجت الاسلام علیرضا یحیایی، پژوهشگر مسائل فرهنگی می گوید: «رژیم پهلوی از یك سو به بهانه احیای ارزش های فرهنگی ایران باستان و از سوی دیگر به نام مدرنیزه كردن مملكت، سعی در نابودی ارزش ها و سنت های دینی و اصیل ملی مردمی و ترویج فرهنگ غرب داشت. حركت اسلام زدایی از زمان رضاشاه تحت عنوان كشف حجاب و با شعار فریبنده آزادی زنان آغاز و پیامدهای سوء آن در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی این ملت نمودار شد.

تمامی وسایلی را كه باید در خدمت سازندگی فرهنگی مردم قرار می گرفت، در جهت نابودی آن به كار گرفته می شد. سینماها، رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و مجلات، حتی دروس و رشته های دانشگاهی و دیگر محیط های آموزشی و فرهنگی و مراكز ورزشی و تفریحی تا برسد به محیط های اجتماعی در كوچه و بازار همه به نابودی و اضمحلال فرهنگ اسلامی و ترویج فرهنگ مبتذل غربی دامن می زدند.»

وی در ادامه می گوید: «همچنین فساد دستگاه ها و مسئولین عالی رتبه و درباریان، برگزاری جشن های تاجگذاری و 2500 ساله رژیم شاهنشاهی ایران و ترویج اعتیاد در بین مردم، رواج كتب و نشریات مخرب و برنامه های فراوان دیگری از این قبیل، همگی در جهت ترویج فساد و بی بندوباری و مبارزه با ارزش های اخلاقی و فرهنگ این مردم به كار گرفته می شد. مقابله با روحانیت به شیوه های مختلف و برچسب زدن ارتجاع سیاه به آن، تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی، ترویج ناسیونالیسم در مقابل اسلام، تبلیغ عدم كارآیی اسلام در جوامع امروز و تز جدایی دین از سیاست و عناوینی از این قبیل و نیز اشاعه فرهنگ مصرف گرایی، تجمل گرایی، مدپرستی، ترویج مدل های غربی و بازگذاشتن دروازه های كشور به روی اجناس مصرفی و بنجل بیگانگان و مسائلی از این قبیل همه و همه برنامه هایی بودند كه در جهت نابودی دین و نفی ارزش های فرهنگی ملی و مردمی انجام می گرفت. در چنین فضا و بستری بود كه انقلاب اسلامی تحولات فرهنگی عظیمی در ایران به وجود آورد.»

خودباوری ملت مهم ترین دستاورد انقلاب فرهنگی
احیای اسلام، تحول در ارزش ها، مبارزه با فحشا و منكرات، ایجاد روحیه خودباوری و هویت یابی فرهنگی، مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، مبارزه با افكار و ارزش های غلط مادی و طاغوتی، تحول فرهنگی و اخلاقی شگرف در نسل جوان، پویایی زنان و بازگرداندن شخصیت زن و به عبارتی حفاظت از ارزش و كرامت زن، ایجاد تحولات فرهنگی و دینی در مركز آموزش عالی، انقلاب در تحول خواهی، رشد مطبوعات و نشریات در سال های پس از انقلاب اسلامی، رشد آموزش های فرهنگی و هنری پس از انقلاب اسلامی لیستی درخشان از جهش های فرهنگی سی ودو سال عمر شكوهمند این درخت تناور است.

یكی از دستاوردهای مهم فرهنگی انقلاب احیای روحیه خودباوری در بین مردم بود. صادق رحمتی كارشناس فرهنگی توضیح می دهد: «سیاست های نادرست رژیم پهلوی، به همراه گرایش افراطی به غرب و فرهنگ غربی موجب پیدایش گسستی عمیق در میان مردم و مسئولان و حركت سیاست های فرهنگی به سمت خودباختگی شد. لذا می توان گفت بارزترین نتیجه سیاست های فرهنگی پیش از انقلاب، ایجاد نوعی از خودباختگی فرهنگی بوده است كه نتیجه ای جز بی هویتی فرهنگی جامعه نداشت. یكی از نتایج برجسته سیاست های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی، ایجاد روحیه خودباوری و هویت یابی فرهنگی است.»

این كارشناس فرهنگی در ادامه تحلیل خود می گوید: «با نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران روشن می شود كه اصول سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی براساس مهم ترین هدف نظام یعنی رشد و تعالی انسان و روح تعهد، تدوین شده است. بر این اساس توجه به اصالت ارزش های معنوی و فضایل اخلاقی در جامعه و عنایت به جایگاه والای تقوا، علم، جهاد و توجه به كرامت و فضیلت انسان ها به عنوان مهم ترین اصل سیاست های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

نخستین اثر فرهنگی انقلاب احیاء اسلام و مطرح كردن آن در دنیا به عنوان یك مكتب حیات بخش بود. یكی از راهبردهای اصلی رژیم پهلوی، اسلام زدایی ازساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ بوده است.انقلاب اسلامی برپایه فرهنگ دینی و با هدف حاكمیت ارزش های اسلامی و انسانی شكل گرفت و یك انقلاب ارزشی محسوب می شود. تحول درارزش ها از مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی است كه در بند اول اصل سوم قانون اساسی به عنوان یكی از اهداف اصلی دولت جمهوری اسلامی برشمرده شده است و دولت وظیفه دارد همه امكانات خود را برای ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی به كار گیرد.مقایسه وضعیت كشور از لحاظ فرهنگی و اخلاقی با قبل از انقلاب بیانگر پیشرفت زیادی است كه انقلاب اسلامی درترویج اخلاق و آموزه های دینی داشته است.

امروز دربرخی شبهه افكنی ها آنچه موجب شده كه نقش انقلاب اسلامی درترویج اخلاق و آموزه های دینی نادیده گرفته شود، وجود پاره ای ازمفاسد اخلاقی و معضلات فرهنگی دركشور است كه تهاجم فرهنگی و تبلیغات منفی استكبارجهانی و برخی بزرگنمایی ها، به آن دامن زده و پیشرفت های به دست آمده را تحت الشعاع خویش قرار داده است. استكبار تلاش می كند این طور بنمایاند كه انقلاب اسلامی هیچ نقشی درترویج اخلاق در آموزه های دینی نداشته است.البته كسی منكر نواقص ومشكلات فرهنگی موجود در جامعه نیست و هیچگاه وضعیت فعلی كشور را وضعیت آرمانی و مطلوب نمی داند، اما این به معنای نادیده گرفتن پیشرفت های كشور در زمینه های فرهنگی نیست و نباید پیشرفت های به دست آمده درپرتو انقلاب اسلامی را در زمینه های فرهنگی نادیده گرفت.

تحول دربازار نشر كشور
قبل از انقلاب جامعه و در رأس همه دولت، توجه جدی به كتاب و رفع مشكل آن نمی كرد. از آن جا كه فقط 45 درصد مردم باسواد بودند، طبیعی بود كه میزان مطالعه درحد بسیار پایینی باشد. تولید و نشر كتاب بسیار محدود بود.تعداد ناشران درسال 1355 به رقم 127 ناشر در تهران و 56 ناشر در شهرستان ها می رسید. تعداد كتابخانه های عمومی دركشور قبل از انقلاب اسلامی 29واحد بوده است.حجت الاسلام والمسلمین سید كاظم شمس مدیر مسئول بوستان كتاب دفتر تبلیغات اسلامی قم می گوید:«چون انقلاب ما یك انقلاب فرهنگی بود، تحولی در دیدگاه مردم ایجاد كرد. در فرمایش امام (ره) بارها و بارها بیان شد، دست خدا بود كه این دوران را اینگونه شكل داد. دراوایل انقلاب تفكرات غالب تفكرات چپ بود. اسلام توانست بعد از 14قرن وارد همه عرصه های جامعه شود و انقلاب اسلامی درمنطقه خاورمیانه كه یك منطقه حساس به شمار می آید، شكوفایی پیدا كند.

امام (ره)در سخنرانی 26بهمن 57 صراحتاً به شكاف برداشتن چهارده كنگره قصر كسری اشاره كرده و بعید ندانستند كه آن 14كنگره فروریخته گواه آن بوده كه 14 قرن بعد دوباره انقلابی اسلامی ظهور پیدا خواهد كرد و باعث صدور پیام فرهنگی اسلام به جهان می شود.»وی ادامه داد: «ظهور انقلاب اسلامی باعث شد وحدت دربین آحاد ملت شكل بگیرد و با رهبری الهی امام (ره) و عنایت خداوند و نیز به كمك روحانیت توانستیم انقلاب را شكل بدهیم. امروز دغدغه فرهنگی ما صدور پیام انقلاب به سایر كشورهاست. صدور انقلاب را مغرضانه به ایجاد اغتشاش در سایر كشورها تعبیر كرده اند، درحالی كه منظور ما صدور پیام فرهنگی انقلاب است، نه این كه به شیوه های فیزیكی انقلاب را صادر كنیم. این یك واقعیت است كه مردم غرب از تفكر سرمایه داری و مادی گرایی به ستوه آمده اند، لذا با اشتیاق جذب پیام فرهنگی انقلاب می شوند. در زمان شكل گیری انقلاب نیز مردم به تفكرات چپی و وارداتی پشت پا زدند. امام (ره)نیز درنامه به گورباچف اشاره كردند كه راه نجات بشر این چنین است.

ما براین باوریم كه ملت ما با انقلاب درخود تحولی ایجاد كردند وآماده پذیرش منجی بزرگ حضرت مهدی (عج) می شوند.»حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به ترور گسترده شخصیت ها در اوایل انقلاب و تأكید بر این كه اگر آن اندیشمندان دراین زمان بودند، مطمئناً مسیر تحولات همه جانبه كشور روندی پرشتاب تر و عمیق تر پیدا می كرد، می گوید: «درحوزه كتاب كه یكی از زیرشاخه های اصلی توسعه فرهنگی كشور محسوب می شود، رشد بسیار چشمگیری داشته ایم. دراوایل انقلاب (سال 57) برای جمعیت 25 میلیونی تنها 1200 عنوان كتاب درسال چاپ می شد، این درحالی است كه امروز سالیانه 60هزار عنوان كتاب چاپ می شود.كیفیت آثار هم به هیچ عنوان قابل قیاس با گذشته نیست. البته انتظار بازهم بیش از این هاست و باید در زمینه انتشار كتاب های مرجع كه تبیین كننده فرهنگ بومی و اسلامی برای جهان امروز است، گام های بلندتری برداریم.»

تقویت تحلیل های فرهنگی از چگونگی شكل گیری انقلاب اسلامی
به پدیده انقلاب اسلامی بیشتر نگاه سیاسی داشته ایم، درحالی كه شالوده انقلاب حول محور فرهنگ بنا نهاده شد.حسین همازاده عضو اتحادیه امت واحده توضیح می دهد: «حتی در فتنه 88 نیز بیشتر به تحلیل های سیاسی پرداخته شد، درحالی كه همه تلاش دشمن طی این سی و دو سال وحتی در فتنه 88 براین بود كه به بدنه اجتماعی و فرهنگی ملت ضربه بزند.»وی با اشاره به فراز و نشیب های سال های ابتدایی انقلاب می گوید: «در دهه اول انقلاب جنگ را پشت سرگذاشتیم. درفضای دفاع مقدس همه سلیقه ها به سمت ساده زیستی گرایش داشت. تجمل گرایی دردهه 60 یك پدیده منفور بود، به طوری كه حتی سرمایه دارها هم درچنین فضایی ساده زیستی درپیش گرفتند. بعد از دولت سازندگی این فضا شكسته شد. رئیس جمهور وقت صراحتاً طی سخنانی بازگو كرد برای توسعه كشور نیازمند توسعه مصرف درداخل هستیم! به این ترتیب در دهه 70 فرهنگ كشور به سمت مصرف گرایی سوق پیدا كرد. بنده معتقدم ریشه فتنه 88 در دهه 70 شكل گرفت.»

همازاده معتقد است با برخورد سطحی و بخشنامه ای نمی توانیم یك شبه محتوای علوم انسانی را كه زیرساخت فرهنگ است، تغییر دهیم.وی می گوید:«باید بحث آزاد اندیشی را درحوزه سیاست و فرهنگ تقویت كنیم. اعتقاد ما براین است كه منطق ما منطق برتر است، پس هراسی از بیان اندیشه های خود نداریم و اگر بسته عمل كنیم ممكن است برخی از نخبگان به حاشیه بروند. محور اصلی تقویت آزاد اندیشی فرهنگی جنبش دانشجویی است. ما باید در این زمینه بیشتر كار كنیم، چون یكی از انشعابات اصلی شكوفایی فرهنگی خواهد بود. در تضادها و چالش ها اتفاقاً تفكر انقلابی بیشتر رشد می كند و می درخشد.»

وی به نقص تبلیغات در زمینه صدور پیام انقلاب اشاره كرده می گوید:«نباید درصدورپیام انقلاب محافظه كاری داشته باشیم. این روند فعالیت ها باید از فضای دولتی خارج شده و برعهده جماعت نخبه و حزب ا... گذاشته شود تا خودشان با تشكیل هسته فكری در تعامل با سایر ملت ها پیام اصلی انقلاب را ابلاغ كنند. نمونه این حركت های مردمی و سازنده فرستادن كاروان غزه به سمت لبنان بود. یك حركت كاملاً مردمی كه آثار پرباری داشت.»

انقلاب و موج تحول خواهی
پس از انقلاب تحول خواهی به یك خواست عمومی تبدیل شده است، درحالی كه زمان طاغوت تحول به معنای وابسته شدن بود. صنایع، فرهنگ، ورزش، هنر و كشاورزی ایران وابسته بود. دانشگاه ها به مركز رشد نیروهای موثر برای تحقق اهداف آمریكا و شوروی سابق تبدیل شده و غربی و شرقی مآبی افتخار بود.حجت الاسلام والمسلمین علیرضا یحیایی پژوهشگر می گوید:«تحول خواهی ایرانی پس از انقلاب به طرف خودباوری تغییر جهت داد وگذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در زمره كشورهایی است كه به سرعت درحال رشد و توسعه است. جوان ایرانی اینك به فتح قله های علمی یا فناوری جهان می اندیشد و شعار ما می توانیم سال هاست كه درعرصه های مختلف اثبات شده است.»

وی پیرامون تحول فرهنگی و اخلاقی شگرف درنسل جوان می گوید:«جوانان انقلابی به عنوان بخش های فعال جامعه، درتمام رویدادهای انقلاب اسلامی حضوری چشمگیر داشته و انقلاب اسلامی از این جوانان، نسلی مسئولیت پذیر، سرشار از ایمان و خودباور ساخت كه درصحنه ها و نهادهای مختلف جامعه، مشاركتی سازنده دارند. این جوانان مومن و با اخلاص بودند كه صحنه های هشت سال دفاع سلحشورانه را در برابر تجاوز رژیم بعث عراق كه با حمایت گسترده دولت های غربی صورت گرفت، آفریدند.»

وی پیرامون رشد مطبوعات و نشریات درسال های پس از انقلاب اسلامی توضیح می دهد:«پیروزی انقلاب اسلامی فصلی تازه را درحیات 150ساله مطبوعات كشور گشود و مطبوعات را به لحاظ كمی و كیفی دچار تغییراتی مهم كرد. بررسی های به عمل آمده نشان می دهد كه تعداد نشریات درسال های پس از انقلاب نسبت به پیش از انقلاب افزایش چشمگیری داشته است.حتی با آغاز جنگ این روند تا حدودی تشدید شد به نحوی كه درسال 60 نشریات نوپا به 98 و درسال 61 به 93 و هم اینك درسال 89 به 3380 نشریه دارای مجوز و 2760نشریه درحال انتشار و فعال افزایش داشته است.»

چالش های پیش روی تحولات فرهنگی
حجت الاسلام كاظم شمس كارشناس فرهنگی با اشاره به انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها توضیح می دهد:«به نظر می رسد به دلیل اینكه این بحث از دانشگاه شروع شده بود و معطوف به مسائل آموزشی بود، بیش از توجه به فرهنگ به بحث های آموزشی توجه شد. البته در بعد آموزشی هنوز در بخش تحول علوم انسانی كارهای زیادی باید صورت گیرد.ارزیابی بنده براین است كه انقلاب آموزشی در دانشگاه ها گسترده تر و پررنگ تر از انقلاب فرهنگی صورت گرفت.»

وی دو مورد را پیرامون چالش های پیش روی تحولات فرهنگی كشور متذكر می شود و می گوید:«اولاً باید نقشه راه را درحركت های فرهنگی دقیقاً ترسیم كنیم. باید پاسخی روشن بر این سؤال نوشت كه بنا داریم در آینده درچه مسیری حركت كنیم؟ ثانیاً وظایف دستگاه ها برای نیل به این هدف به هیچ وجه تبیین نشده است. مجموعه مراكز فرهنگی به صورت یك منظومه با هم حركت نمی كنند. باید نقشه راه كاملاً ترسیم شود و وظایف هر دستگاه در قبال حركت فرهنگی را تبیین كرد.»

این كارشناس مسائل فرهنگی معتقد است فرهنگ توجه ویژه ای به روح مردم دارد. وی می گوید:«درامور پزشكی شاید یك پزشك به بیمارش نسخه ای را توصیه كند كه خودش آن را انجام نمی دهد، ولی درعرصه فرهنگی باید مجریان خودشان عاملین شماره یك باشند، وگرنه توصیه های فرهنگی اثر خودش را نمی گذارد.ضمناً دركار فرهنگی اخلاص لازمه كار است. كاری كه مخلصانه صورت گیرد اثرگذار خواهد بود.»


پی نوشت:
گالیا توانگر


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :