پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
پاسخ به چند سؤال درباره تحولات منطقه
وقوع انقلاب های همزمان در كشورهای «عرب مسلمان» و فروپاشی نظام های حاكم بر این كشورها سؤالات فراوانی را در مورد علل، انگیزه، هویت، رویكرد و مقصد نهایی آنها به وجود آورده است و تحلیلگران سیاسی بر مبنای اطلاعات و یا علایق خود به تجزیه و تحلیل این «تحولات» پرداخته اند. در این میان پاسخ به چند سؤال ضروری به نظر می رسد:

1- كدام كلید واژه می تواند این تحولات را تعریف كند؟ اگر نگاهی به رژیم های تونس، مصر، بحرین، یمن و لیبی كه بیش و زودتر از كشورهای دیگر این تحولات را تجربه كردند، بیاندازیم، درمی یابیم كه آنان در وابستگی به غرب، فساد مالی، دیكتاتوری و حكومت های خودكامه، ناكارآمدی و ضدیت با دین و دینداران مشترك بوده اند و می توانیم بگوییم این تحولات به فروپاشی نظام هایی كه به این صفات موصوفند منجر خواهد شد. البته با توجه به تفاوت كشورها و نظام های سیاسی و درجه اتصاف به عناصر پنج گانه سرعت تحولات و به نتیجه رسیدن آن تا اندازه ای متفاوت خواهد بود. اما از منظر دیگر موارد یاد شده با مقوله «عزت» ارتباط روشنی دارد و به عبارت دیگر در رژیم های یاد شده آنچه مردم را به خیابان كشانده از بین رفتن عزت و كرامت آنان در عرصه های خارجی و داخلی و نیز در حوزه های دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده است این موارد همان مواردی است كه به پیدایی «انقلاب اسلامی» در ایران منجر شده است.

اولین حركت رسمی حضرت امام(ره) در قامت «قائد مردم» مقابله با تصویب كاپیتولاسیون در مجلس ایران بود و در این ماجرا رساترین فریاد امام این بود كه: «عزت ما را فروختند و پایكوبی كردند» و یا می فرمود: «من سینه خود را برای سرنیزه های شما آماده كرده ام ولی برای قبول زورگویی های شما هرگز.» پس «عزت» رمز اصلی انقلاب های ایران و كشورهای عرب شمال آفریقا و خاورمیانه عربی است. این «عزت خواهی» ارتباط كاملا روشن و مستقیمی با اسلام دارد. اولین جمله پیامبر اسلام در مواجهه با كفار این بود: «قولوا لااله الاالله تفلحوا» و نفرمود: «قولوا لااله الاالله تسلموا یا تؤمنوا. راز این موضوع مشخص است فلاح و رستگاری نتیجه ایمان و اسلام است. پس از باب چونكه صد آید نود هم پیش ماست پیامبر(ص) از نقطه انتهایی كه «فلاح» (به معنای آزادی و كمال و به تعبیری «عزت») است، سخن گفتند. بنابر این پرواضح است كه عزت محصول اسلام است و خداوند متعال در این مورد تحدی كرده و فرموده است: «ان العزه لله جمیعا هوالسمیع العلیم» (یونس 56) به این معنا عزت جز در سایه ایمان به خدا و عمل به تعالیم پیامبر تحقق نمی یابد.


2- تحولات كشورهای یاد شده تحت تاثیر كدام علت یا علل می باشد؟ هیچ تردیدی در این نیست كه هر پدیده علوم انسانی- حتی در امور كاملا فردی- بدون سابقه و مقدمه نیست و امكان وقوع ندارد. تحولات در جامعه انسانی به هر میزان از دایره فردی خارج شده و طیف وسیعتری از انسانها را دربر بگیرد، از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و در تحلیل آن باید سابقه و مقدمات بیشتری را مد نظر قرار داد. در ارتباط با تحولات انقلابی جهان عرب چند رخداد مهم و درس آموز وجود دارند كه بدون هیچ تردیدی در این تحولات اثر جدی و تعیین كننده داشته اند. رخداد اول وقوع انقلاب «اسلامی» در ایران است كه منجر به غلبه مردم بر پایگاه استراتژیك غرب و از میان برداشتن رژیمی خودكامه و مجهز به ارتشی نیرومند گردید؛ رخداد دوم مقاومت افغان ها درمقابل ارتش سرخ شوروی در فاصله سالهای 1357 تا 1366 بود. در این ماجرا مردمی با حداقل امكانات بر یك ابرقدرت بی رحم غلبه كردند؛ رخداد سوم مقاومت لبنان در فاصله سالهای 1361- زمان اشغال لبنان- تا 1385- جنگ 33روزه- و غلبه بر قدرت افسانه ای هوایی، دریایی و زمینی رژیم صهیونیستی بود؛ رخداد چهارم مقاومت حوثی های یمن در فاصله سالهای، 1382 تا 1388 علیه ائتلاف ضد اسلامی رژیم های یمن، عربستان، اردن و آمریكا بود. در این دوران حوثی ها با حداقل امكانات، شش بار با نظامیان ائتلاف مزبور درگیر شدند و در پایان بر سه استان صعده، عمران و حجه و 53 پایگاه نظامی رژیم سعودی در شمال یمن مسلط گردیدند و رخداد پنجم غلبه مردم عراق بر 300 هزار نیروی نظامی و امنیتی آمریكایی در فاصله سالهای 18 تا 98 بود كه با هدف تسخیر طولانی مدت به عراق آمده بودند. مردم عراق در شرایط اشغال كشورشان و علیرغم وجود اختلافات مذهبی و قبیله ای توانستند دولت دلخواه و دمكراتیك خود را به وجود آورند و قانون اساسی مناسب خویش را - علیرغم مخالفت اشغالگران - به تصویب برسانند.


در واقع این پنج تحول عمده چند نكته را به اثبات رساند: اسلام و رهبری اسلامی می تواند مهمترین عامل «برانگیختگی» و «همبستگی» باشد، اسلام می تواند نظامی پاسخگو و كارآمد را به وجود بیاورد و در برابر مخالفت ها مقاومت كند و جبهه غرب قابل عبور است و غلبه بر آن دشوار نیست. این ها بصورت آئینه ای فرا روی مردم در خاورمیانه و آفریقا وجود دارد و از این رو رهبر معظم انقلاب، سیدحسن نصرالله، محمود احمدی نژاد و اسماعیل هنیه محبوب ترین شخصیت ها در نزد مردم این دو منطقه هستند. متاسفانه بعضی از تحلیلگران بدون توجه به این واقعیات و با تناقض گویی مدعی اند این رخدادها بطور دفعی به وجود آمده و صرفا از طریق اینترنت هدایت و رهبری شده اند!

3- آیا به آنچه در حال رخ دادن است می توان واژه «انقلاب» اطلاق كرد؟
آنچه در تعریف واژه انقلاب می آید «وقوع دگرگونی اساسی و سریع در ساختارها، هنجارها و ارزش های حاكم» است در این میان بعضی آن را الزاما توام با خشونت و خونریزی دانسته و بعضی هم خشونت را شرط اساسی ندانسته اند. آنچه تاكنون در كشورهای عربی اتفاق افتاده اگرچه هنوز با «دگرگونی اساسی» فاصله دارد و اگر كسی بخواهد با نگاه به این دستاوردها صحبت كند خواهد گفت انقلابی رخ نداده است ولی این نگاه درستی به تحولات یاد شده نیست چرا كه در این كشورها ماجرا تازه شروع شده و مردم میدان را ترك نكرده اند. آنچه در چشم انداز ماجرا وجود دارد وقوع «تحول اساسی» در رژیم های یاد شده می باشد. این تحول اساسی چیست و چگونه واقع می شود. بعنوان مثال اگر در مصر، رژیم فعلی - كه ریاستی است - برود و رژیمی پارلمانی - مجلس محور - روی كار بیاید و از سوی دیگر انتخابات واقعا آزاد برگزار شود، تحول اساسی به معنای انقلاب در ساختار نظام سیاسی مصر اتفاق افتاده چرا كه ژریمی خودكامه رفته و رژیمی مردم محور روی كار آمده است.

چنین رژیمی از نظر هویت نیز دگرگون خواهد شد چرا كه انتخابات آزاد قطعا به پیروزی قاطع اسلام گراها منجر می شود و اسلام در محور و كانون قانون گذاری و اجرا قرار می گیرد. خب تا اینجا- بعنوان مثال- در مصر چه اتفاقی افتاده است؛ رأس نظام سیاسی بركنار شده و شورای عالی نظامی- هرچند منصوب رئیس جمهور معزول است- هیئتی از قضات و حقوقدان ها به رهبری «طارق البشری» تعیین كرده تا پیش نویس قانون اساسی جدید مصر را بر مبنای تغییر ساختار و انتقال قدرت از رئیس جمهور به مجلس را انجام دهد در همان حال این شورا اعلام كرده است كه قطعا تا ماه سپتامبر- شهریور آینده- انتخابات آزاد را- كه چاره ای جز آن نخواهد داشت- برگزار می كند. با این وصف چشم انداز مصر قطعا تحول اساسی است- كه البته مصری ها باید مراقب توطئه ها هم باشند- اما این تحول در یك بستر زمانی شش ماه تا یك سال اتفاق خواهد افتاد پس باید به آمریكایی ها و اسرائیلی ها حق داد كه می گویند در مصر جدید جایگاهی برای ما وجود ندارد. روزنامه عكاظ چند روز پیش فاش كرد حسنی مبارك یك روز پس از آنكه آمریكایی ها به او گفته بودند چاره ای جز كنار رفتن او وجود ندارد در مكالمه تلفنی با امیر امارات- كه به او پیشنهاد سفر و اقامت در امارات را داده بود- با عصبانیت گفت: «آمریكایی ها احمق هستند و نمی دانند كه اگر من كناره گیری كنم چه اتفاقی در مصر و در خاورمیانه می افتد.»


4- رژیم ایالات متحده هیچ كنترلی بر تحولات جهان عرب ندارد این در حالی است كه گاهی وانمود می كند كه سوار كار است ولی اظهارنظرهای ضد و نقیض مقامات این كشور نشان می دهد آمریكایی ها هرچند وقوع این تحولات را پیش بینی می كردند- كه پیش بینی آن كار آسانی بود- ولی قادر نبودند برنامه ای برای مهار و یا منحرف كردن آن تنظیم نمایند. در شرایط كنونی هرچند آمریكایی ها روی تحولات این دو منطقه متمركز شده اند ولی برنامه مشخصی هم ندارند و نمی توانند هم داشته باشند چرا كه این انقلاب ها ماهیت ضد غربی دارند و از این رو به تناسب تحولات موضع می گیرند. یك گزارش قطعی بیانگر آن است كه در روز سوم تظاهرات مردم در مصر- هشتم بهمن ماه- حسنی مبارك از آمریكا چهل وهشت ساعت فرصت می خواهد تا با كشتار وسیع به تظاهرات مردم خاتمه دهد و آمریكایی ها این اجازه را می دهند اما پس از چهل و هشت ساعت و به شهادت رساندن بیش از 300 نفر كه جسد بعضی از آنها در حاشیه نیل پیدا شد، شعله های خشم مردم برافروخته تر شد و آمریكایی ها كانال را عوض كرده و روی جایگزینی عمر سلیمان تاكید كرده و خواستار گفت وگو شدند. به نظر می آید كه آمریكا در شرایط فعلی دنبال كند كردن حركت و خرید زمان باشد كه البته این نیز محقق نمی شود.

تردیدی در این نیست كه انقلاب های جهان عرب اسلامی است و به نتیجه مطلوب خود كه تحول بنیادین در ساختارها و مناسبات داخلی و بین المللی این رژیم هاست، می رسد.


سعدالله زارعی


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :