تبلیغات
تفسیر آفتـاب - خشم مقدس !
 
پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
خشم مقدس !
این روزها، خبر نخست رسانه های جهان، بیداری و خیزش مردم مسلمانی است كه فریادهای انقلابیشان در كشورهای مصر، تونس، یمن، اردن، عربستان و برخی دیگر از كشورهای عربی، پایه های حكومت های مستبد و نامشروع فرعونیان را در ممالك اسلامی به لرزه انداخته است. دومینوی انقلاب و خیزش مردمی، به سرعت در حال گسترش و بسط در قلمرو دیكتاتورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقاست كه به اذعان اغلب تحلیل گران و ناظران سیاسی، از تولد «خاورمیانه بزرگ اسلامی با محوریت اسلام» در آینده ای نزدیك خبر می دهد.

این نوشتار در پی واكاوی چرایی و چگونگی شكل گیری انقلاب هایی نظیر انقلاب اسلامی ایران در تونس، مصر، اردن، الجزایر، یمن و عربستان نیست. آنچه نگارنده بر آن است تا در این وجیزه مورد اشاره قرار دهد، كشیدن خط بطلان بر تصور نادرستی است كه با رشدی شتابنده از سوی برخی رسانه های غربی و شماری از قلم های وطنی در حال گسترش است، مبنی بر آنكه ریشه های خیزش انقلابی مردم در تونس، مصر و دیگر كشورهای عربی، صرفا عوامل اقتصادی است:

1- «مردی كه یك نان بزرگ در دست دارد و آن را به سینه خود چسبانیده و در حال فریاد زدن است!» این شرح تصویری است كه امروزه در بسیاری از رسانه های خبری داخلی و خارجی، به عنوان نمادی از انقلاب مردم تونس پخش می شود و هوشمندانه می كوشد تا عوامل اقتصادی را به عنوان پررنگ ترین عامل در انقلاب مردم تونس معرفی و خشم مقدس مردم مسلمان این كشور را «انقلاب نان» بنامد.اما به راستی، این اوضاع بد اقتصادی و معیشتی مردم مسلمان تونس بوده كه آنها را بر آن داشته تا حكومت دیكتاتوری «زین العابدین بن علی» را سرنگون سازند؟! آیا آنگونه كه رسانه های غربی می گویند، انقلابی كه مردم تونس نیز خود ماهیت آن را اسلامی می دانند و در همه جا از حضرت روح الله(ره) به عنوان الگوی حركتی خود یاد می كنند، را می توان «انقلاب نان» نامید و جرقه اصلیش را خودسوزی جوانكی سبزی فروش در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی دانست؟! برای پاسخ به این پرسش ها كافیست نگاهی به وضعیت اقتصادی تونس در زمان حكومت بن علی بیندازیم تا آشكارا ببینیم این ادعا به هیچ عنوان با تصویر اقتصادی تونس همخوانی ندارد.

افزایش قیمت موادغذایی و بیكاری از جمله مواردی است كه این رسانه ها از آنها به عنوان علل انقلاب مردم تونس یاد می كنند. براساس گزارش سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو)، در سالهای اخیر، قیمت موادغذایی در سراسر جهان نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به صورتی كه این سازمان، افزایش قیمت ها در سال 2010 میلادی نسبت به سال قبل از آن را چیزی حدود 20درصد برآورد می كند. بنابراین طبیعی است كه افزایش قیمت های جهانی مواد غذایی به تونس نیز همانند سایر كشورهای جهان وارد شده باشد. اما اگر بخواهیم این افزایش قیمت ها را دلیلی بر بروز شورش ها بدانیم، باید پرسید كه پس چرا این افزایش قیمت ها در دیگر كشورهای همسان با تونس كه گاه با فقری دامنگیر در قاره سیاه رو به رو هستند، باعث دگرگونی و بركناری نظام حاكم نشده و حتی آشوبی را نیز در قاره سیاه به دنبال نداشته است؟!

اما ادعای دوم، یعنی گسترش بیكاری كه از ماجرای خودسوزی جوان سبزی فروش تونسی به عنوان نمونه ای برای تایید آن استفاده می شود، در حالی است كه براساس داده های آماری، نرخ بیكاری در تونس در سال 2010میلادی، برابر 3/13درصد بوده است كه اگر چه این نرخ در سطح جهانی، نرخی قابل دفاع و مطلوب نیست، اما باید گفت كه اگر نرخ مذكور با كشورهای همسان مقایسه شود، درمی یابیم كه نرخ بیكاری این كشور چندان هم بالا نیست و در جدول منطقه ای كه در آن قرار گرفته از وضعیت خوبی برخوردار است. به عنوان مثال نرخ بیكاری در آفریقای جنوبی 23درصد، در كامرون، لیبی، مالی و موریتانی 30درصد و در كنیا 40درصد است كه بسیار بالاتر از تونس می باشد.



از سوی دیگر براساس گزارش های صندوق بین المللی پول و بانك جهانی، این نرخ3/13درصدی بیكاری روندی رو به كاهش داشته و در واقع سیاست های اقتصادی بن علی، اثرات مثبتی را بر كاهش این نرخ در تونس داشته است.دیگر متغیرها نظیر تورم و رشد اقتصادی این كشور نیز وضعیت نسبتا خوبی را داشته كه همه این عوامل نشان می دهد كه اگر چه مشكلات اقتصادی از جمله معضلاتی بوده كه تونس نیز همانند بسیاری از كشورهای آفریقایی با آن دست به گریبان است، اما شدت این مشكلات به اندازه ای نبوده كه بتواند موجبات نارضایتی گسترده مردم و سرنگونی نظام حاكم را به دنبال داشته باشد.

2- پس چرا رسانه های خبری وابسته به غرب اینگونه می كوشند تا خیزش انقلابی مردم تونس و مصر و دیگر كشورها را معلول عوامل معیشتی و اقتصادی معرفی كنند. مگر جز این است كه آمار نشان می دهد كه كارنامه دیكتاتور سابق تونس در زمینه های كاهش فقر، تورم، رشد اقتصادی و برخی دیگر از متغیرهای اقتصادی، كارنامه ای متوسط و بهتر از بسیاری دیگر از كشورهای مشابه بوده است؟

شاه كلید پرسش به این سؤال را باید در اظهارات «رابرت گیبس» در جلسه اضطراری تیم امنیت ملی آمریكا برای بررسی بحران مصر جستجو كرد. آنجا كه وی با ناراحتی می گوید: «شرایط به سرعت در حال تغییر است، ممكن است حتی آن هنگامی كه خوابیم نیز شرایط باز تغییر كند.»

اما نكته حائز اهمیت در این میان نقش ایدئولوژی حضرت روح الله(ره) و پرچمدار آن حضرت آیت الله خامنه ای در میان ملت های مسلمان منطقه است كه «استفان كینزر» مقاله نویس هفته نامه آمریكایی «نیوزویك» تحولات خاورمیانه را نبرد بین هژمونی آمریكا و ایران می خواند و با توجه به نتایج این تحولات، پیروز این میدان را هژمونی ایران می داند. این روزنامه نگار آمریكایی در انتهای مقاله خود در نیوزویك به نكته قابل تأمل دیگری نیز اشاره می كند. وی می نویسد: «آسیب شناسی های راهبرد سیاسی آمریكا، راه را برای ارزیابی منافع ملی این كشور می بندد و تصورات دیپلماتیك آمریكا را فلج می كند، به طوری كه حتی شاید ناآرامی های اخیر در خاورمیانه هم برای بیداری واشنگتن از خواب محكوم به شكست آمریكا كافی نباشد.»

كاخ سفید از تحولات اخیر به شدت دستپاچه شده است. این دستپاچگی را می توان از فراخوانی تمامی 260 سفیر و دیپلمات آمریكایی از سراسر جهان به واشنگتن برای رایزنی پیرامون تحولات اخیر به خوبی مشاهده كرد.از سوی دیگر، شعارها و خواسته های مردم در تظاهرات گسترده و متراكم آنها به وضوح از آنچه در پی آن هستند خبر می دهد. آنها از بازگشت به آموزه های اسلامی و حاكمیت اسلام به كشور خویش سخن می گویند و پلاكاردهایی نظیر «اسلام راه حل است» كه بیشترین تعداد را در میان پلاكاردها به خود اختصاص داده است، نشان می دهد مردم این كشورها راه حل نهایی برای رفع مشكلات موجود را در بازگشت به آموزه های اسلام در حاكمیت آینده كشورشان می دانند.

واقعیت آن است كه موج اعتراض ها و خشم مقدس مسلمانان و حتی غیرمسلمانان در كشورهای منطقه علیه نظام های دیكتاتورمآبانه عربی آغاز شده، طرح خاورمیانه جدید آمریكا به پایتختی رژیم صهیونیستی كه «كاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریكا، جنگ غزه در اواخر سال 2008 را درد زایمان تولد آن خوانده بود با انحرافی 180درجه ای مواجه ساخته است. به همین دلیل غرب هم اكنون كه تونس و مصر را در مسیری برگشت ناپذیر می بیند، می كوشد تا با حفظ ساختار سیاسی كنونی خاورمیانه، مفهوم «فروپاشی» را از ذهن مردم منطقه خاورمیانه دور كند و از اتفاقات مشابه در یمن، اردن، الجزایر و مهم تر از همه عربستان جلوگیری كند. اما فریادهای «الله اكبر» مردمی كه این روزها در خیابان های كشورهای تحت سلطه استعمار همانند منطقه «شیعه نشین الشرقیه» عربستان كه مقر اصلی شركت نفتی بزرگ آرامكو و میدان های نفتی «السفیانیه» و «الغوار» است سر می دهند، نشان های آشكار ویران شدن مترسك های مضحكی است كه ساختار حاكمیتی خود را بر ستونی لرزان و واژگونه بنا نهاده اند و خشم مقدس ملت های آزاده جهان می رود تا آنان را به نقطه پایانی سرسپردگی نزدیك كند.


بابك اسماعیلی


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :