پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
سقوط های زنجیره ای
این روزها به دنبال اتفاقات و رخدادهایی كه در كشور تونس به وقوع پیوسته و منجر به سرنگونی حكومت دیكتاتوری «بن علی» شده است بازار تحلیل ها و تفسیرها پیرامون این موضوع بطور جداگانه و همچنین در افق منطقه ای داغ است و هریك از رسانه ها و ناظران سیاسی از منظر و زاویه ای بدان پرداخته و ارزیابی هایی ارائه می دهند. این نوشته در پی آن نیست كه به تحولات داخلی این كشور بپردازد و یا از دریچه امنیت منطقه ای موضوع را مورد واكاوی و تحلیل قرار دهد. آنچه كه محرز و مشخص بوده این است كه از نوامبر 1987 تا 15 ژانویه 2011 كه با اعتراضات مردمی، رئیس جمهور دیكتاتور تونس به عربستان گریخت مردم در این كشور اسلامی با شرایط سخت و اختناق آمیزی روبرو بوده اند و حكومت «بن علی» در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با الگو گرفتن از كشورهای غربی- بویژه فرانسه- به طرد مذهب و دین بخصوص آیین اسلام و سركوب جنبش ها و نهضت های اسلام گرا متمركز بوده است. البته این روند در سه دهه قبل از «بن علی» نیز استمرار داشته است بطوری كه حتی در 55 سال گذشته (از 1956 تا 2011) و در طول دوران حكومت های استبدادی« حبیب بورقیبه» و «بن علی» اجازه پخش هیچ برنامه دینی از جمله نماز و اذان داده نمی شد.
اما نكته قابل تامل این است كه پس از انتفاضه مردم تونس علیه حكومت دیكتاتوری و سیاست های ضد اسلامی «بن علی» كه منجر به سرنگونی آن شد شماری از كشورهای منطقه همچون مصر، اردن، یمن، عربستان و لیبی و... به اضطراب و تشویش خاطر افتادند؛ چرا كه حاكمان آنها همچنانكه بسیاری از تحلیلگران جهان عرب اعتقاد دارند دریافته اند كه احتمال تكرار تجربه تونس در كشورشان وجود دارد.


از باب نمونه می توان به تشكیل جلسه اضطراری در مصر اشاره كرد كه رژیم كمپ دیویدی حسنی مبارك بخاطر وحشت از تكرار حادثه تونس ناگزیر دست به این اقدام زد.جالب است كه هزاران مصری با برپایی تجمعات و تظاهرات گسترده در خیابان ها شعار انقلاب، انقلاب سردادند و فریاد برآوردند كه: امروز در تونس و به زودی در مصر.

از همین روی؛ خبرگزاری رویترز پس از فروپاشی حكومت «بن علی» در تونس طی تحلیلی تصریح می كند كه انقلاب تونس زنگ خطر را برای حكام عرب به صدا درآورده است.این تحلیل در تشبیهی اضافه می نماید تونس به مثابه شهر «گدانسك» جهان عرب محسوب می شود؛ شهری در لهستان كه زنگ تغییر از آن آغاز شد و كشورهای كمونیستی شرق اروپا را یكی پس از دیگری فرا گرفت.

نكته دیگری كه در راستای انتفاضه مردمی تونس باید بدان اشاره كرد موج بیداری افكار عمومی منطقه است. اكثریت مردم منطقه خاورمیانه بر این اعتقاد و باور هستند كه تحولات تونس در بسیاری از كشورهای عربی نیز تكرار خواهد شد. پایگاه خبری «النسیج» در این نظرسنجی اعلام می كند كه 80 درصد از مردم در خاورمیانه اسلامی به سرنگونی حاكمان در كشورشان خوشبین هستند.

بدیهی است كه علت اعتراض شدید افكار عمومی به حكومت های عربی همچون تونس، مصر، اردن، عربستان و... به فقدان مردم سالاری دینی و شیوه دیكتاتورمآبانه آنها برمی گردد. مضافا كه این حكومت ها به لحاظ سیاسی وابستگی خارجی در آنها موج می زند و به لحاظ اقتصادی و مالی تنها متكی به نفت هستند.بنابراین آسیب پذیری این كشورها كه فاقد پایگاه مردمی هستند و تنها خصوصیت و ویژگی «اسلامی بودن» را یدك می كشند اما آموزه های دینی و اسلامی را از صحنه اجتماع و حكومت حذف كرده اند بسیار شدید است و در مواجهه با تنش ها و چالش ها به فوریت می شكنند و فرو می پاشند.

آنچه كه این نوشته در پی آن است تا با توضیحات بالا، تصویری از واقعیت موجود را ترسیم نموده و ریشه و علت العلل مشكلات حكومت های مورد اشاره را بیان كند این است كه «ساختار حكومتی» مهمترین پاشنه آشیل آنهاست.اكنون كه مردم تونس توانسته اند به حكومت دیكتاتوری كشورشان خاتمه دهند و شواهد و قراین منطقه حاكی از آن است كه در آینده ای نه چندان دور این انگیزه طرد حكومت های فاسد و دیكتاتوری به خیزش و خروش آحاد مردم منطقه منجر خواهد شد آنچه باید در میان ملت ها بسط یابد تبیین الگوی حكومتی كارآمد و بومی شده منطقه ای است.

در این میان سؤالی كه پیش می آید این است كه كدام الگوی حكومتی از شاخصه ها و مبانی و مولفه هایی برخوردار است كه می تواند در برابر استبداد و استعمار تاب مقاومت داشته باشد؟ بدون تردید بهترین راه نگاه به سابقه و مدل حكومتی كشورهای منطقه است. تجربه دهه های اخیر در منطقه ثابت می كند الگوی حكومتی جمهوری اسلامی باید مورد عبرت و مداقه ملت ها و كشورها قرار بگیرد.این ادعا متكی به دلایل متقن و غیرقابل خدشه ای است كه اثبات می كند جمهوری اسلامی بر پایه دو ركن ركین جمهوریت و اسلامیت طرحی نو درانداخته و مبتكرانه و مقتدرانه توانسته است الگوی «مردم سالاری دینی» را در سه دهه گذشته به صحنه حكومت و اجتماع بیاورد و علی رغم تمام كارشكنی ها و دشمنی ها به تعبیر مجله آمریكایی «فوربس» براندازی نظام جمهوری اسلامی به رویایی تعبیرنشدنی تبدیل شده است.آیا برای كارآمدی یك الگوی حكومتی كارآمد و بومی شده و براساس موازین اسلامی همین بس نیست كه دشمنان نشان دار نظام ناگزیر زبان به اعتراف می گشایند كه ایران خار چشم آمریكا در جای جای خاورمیانه و سد راه چپاولگری ها و افزون خواهی های آنها است.

واشنگتن پست صریحاً با اشاره به اقتدار و توانمندی ایران می نویسد: «خاورمیانه دیگر حیاط خلوت آمریكا نیست».«بوستون گلوب» عجزآلود تأكید می كند كه زمان رهبری ایران در منطقه فرا رسیده است.حتی مقامات اطلاعاتی و امنیتی غرب بر اقتدار و قدرت ایران كه توانسته در تمامی سه دهه گذشته در رویارویی با گزینه های نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... دشمنان مقاومت نماید و به مسیر بالندگی و تعالی مادی و معنوی خود ادامه دهد اقرار می نمایند.

شخصیتی مثل «رابرت بائر» كه خود نزدیك به سه دهه از اعضای برجستهCIA بوده و بر منطقه خاورمیانه تمركز و اهتمام داشته است اقرار می كند این ایران است كه قادر بوده به برتری غربی ها در منطقه خاورمیانه پایان دهد.یا همین چندی پیش بود كه نوام چامسكی كارشناس و استراتژیست برجسته آمریكایی اعتراف كرد؛ آمریكا دیگر نمی تواند خواسته های خود را به ایران تحمیل كند.طرفه آنكه حتی در حوزه «جنگ نرم» كه امروزه شیوه غالب و شیوع یافته دشمنان علیه ایران اسلامی است دشمنان ناكام بوده اند. اجازه بدهید باز هم به قول خودشان استناد نمایم و گفته ای یا تحلیلی از خود به میان نیاورم.

«فلینت من لوورت» مدیر پروژه ایران در بنیاد نوین آمریكا به همراه «هیلاری من لوورت» در مقاله ای مشترك در هافینگتون پست با صراحت می نویسد: «قدرت نرم ایران، سدی در برابر آمریكا است».این مقاله كه پس از سفر رئیس جمهور كشورمان به لبنان به نگارش درآمده است با این توضیح كه «قدرت نرم در سیاست خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و به معنای قانع كردن دیگران است تا آنها آنچه را می خواهید بخواهند»، خاطرنشان می نماید: «ما تصور نمی كنیم هیچ یك از مسئولان و رهبران غربی یا عربی بتوانند مسیر فرودگاه بیروت تا كاخ ریاست جمهوری لبنان را در خودرو سرباز طی كنند و در طول این مسیر برای ده ها هزار استقبال كننده از مردم لبنان دست تكان دهند و به ابراز احساسات آنان پاسخ گویند...»

این نوشته بیش از آن مجال بسط پیدا كردن ندارد و آنچه مورد استناد قرار گرفت تنها اندكی از بسیارها است. كشورهای عربی وابسته به قدرت های استعماری كه به تعبیر روزنامه عرب زبان تشرین «مشكل آنها این است كه به آمریكا تكیه می كنند» با استبداد و دیكتاتوری نمی توانند ادامه مسیر دهند.

در حالی كه در سوی مقابل؛ اقتدار جمهوری اسلامی برآمده از مدل حكومتی مردم سالاری دینی بوده است. مدلی كه تمامی پیشرفت های ایران اسلامی در 32 سال گذشته در گرو آن بوده است و تأمین اقتدار منطقه ای با بسط این الگوی حكومتی در سراسر منطقه و جهان اسلام میسر خواهد بود.


حسام الدین برومند


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :