پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
صدور انقلاب اسلامی از تهران تا قاهره
تحولات اخیر جهان عرب در گفت وگو با كارشناسان سیاسی

«احتمال وقوع انقلاب اسلامی و مردمی، مشابه انقلاب ایران در مصر بسیار محتمل است.» برآورد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل كه از به دست گرفتن اداره امور كشور توسط گروه های اسلام گرا با بهره مندی از بحران سیاسی اخیر در مصر ابراز نگرانی می كند، تنها اعتراف رژیم صهیونیستی به شكستی چندین باره نیست.شیمون پرز رئیس این رژیم هم در سخنانی درباره اوضاع اخیر مصر و بروز اعتراضات مردمی در این كشور تأكید كرده است كه اگرچه تمامی اقدامات حسنی مبارك مطابق خواست اسرائیل نبوده اما این رژیم احترام زیادی برای وی قائل است، زیرا یكی از اقدامات مهم مبارك حفظ صلح! با اسرائیل بوده است.

شباهت تحركاتی كه از تونس آغاز شد و با گذر از اردن و لیبی و... امروز آتش سركش آن به مصر رسیده است به طور حتم برگرفته از پیامی است كه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سال ها پیش به حاكمان آن هشدار داده بودند و با پیام تاریخی خود مبنی بر صدور انقلاب، بذر استعمارستیزی و مقابله با استكبار را به تأسی از اصول اسلام در سراسر گیتی پراكنده كردند.هر چند تفاوت های ظاهری مانع از شباهت كامل قیام مردمی مصر با انقلاب اسلامی ایران می شود ، اما مردمی و اسلامی بودن این قیام هرگز نمی تواند نفی شود.

انقلاب مصر از حیث گستردگی مشاركت مردمی شبیه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) است اما به دلیل كثرت رهبران آن و عدم وجود رهبری واحد برای ایجاد وحدت بین اقشار مختلف با انقلاب ایران متفاوت است.دیگر تفاوت ها و شباهت های این دو انقلاب مردمی را از زبان صاحبنظران سیاسی جویا شده ایم كه در ادامه می آید.

آیت الله سید احمد خاتمی خطیب نمازجمعه تهران در بیان شباهت ها و تفاوت های این قیام گفت؛ قیام مردم مصر شباهت ها و البته تفاوت هایی با انقلاب بزرگ اسلامی ایران دارد. نخستین شباهت قیام مردم مصر با انقلاب اسلامی ما خروش یكپارچه مردمی است. در انقلاب ما یكپارچه ایران مرگ بر شاه را سر می داد و از نقاط مركزی كشور تا دورافتاده ترین مناطق همه یك خواسته را دنبال می كردند. این واقعیت، امروز در مصر هم دیده می شود. همه مردم یكپارچه با شعار «یسقط مبارك» خواستار سرنگونی مبارك هستند. بنابراین آنچنان كه انقلاب اسلامی ما انقلابی حزبی و صنفی و انقلاب یك گروه نبود، و قیامی برگرفته از یك ملت علیه طاغوت بود، قیام مصر هم قیامی علیه حاكمیت طاغوت مصر است.

وی در بیان دومین شباهتی كه می توان برای انقلاب اسلامی ایران با قیام مردم مصر ذكر كرد، اظهار داشت: رفتار طاغوتی ها وجه تشابه دیگر این دو انقلاب است. محمدرضا پهلوی در آستانه سقوط، دست به تغییر دولت هایش زد تا شاید بلاگردانش شوند. ولی مردم رأس حكومت یعنی شاه و مجموعه بدنه حاكمیت را نمی خواستند و این ترفند نتوانست تأثیری در رفتار مردم بگذارد. همین سیاست را دولت مصر به كار گرفته و دولت را تغییر داد اما مردم مصر با پیشینه ای كه از دیكتاتور مصر داشتند تمكین نكردند و خواستار اخراج مبارك شدند.

آیت الله خاتمی افزود: سومین وجه تشابه همان ترفند كهنه و نخ نمای آوردن چماق داران به میدان است اواخر حكومت شاه مأموران شاه هم نیروهای امنیتی و شهربانی و امثال آنان را با تشكلی كه از سوی طاغوت پیدا می كردند به جان انقلابیون می افتادند و طاغوت وانمود می كرد اینها مردمی حامی آنها هستند در حالی كه همان مأموران بودند كه با لباس مبدل به میدان آمدند. در حالی كه طاغوت مصر هم، همین روش را انجام داد و مأمورانش با سلاح سرد به جان تظاهركنندگان افتادند و تعدادی را كشتند و مجروح كردند و آن قدر این ترفند مفتضح بود كه نخست وزیر مصر عذرخواهی كرد و قول داد حمله كنندگان به مردم را بازخواست كنند. دوره این بازی ها گذشته و مردم به كمتر از سقوط دیكتاتور مصر قانع نخواهند شد.


وی همچنین تصریح كرد: وجه تشابه چهارم شیوه ای است كه غرب بخصوص آمریكا برای بعد از حكومت شاه پیش گرفت. غربی ها بسیار امیدوار بودند به چهره های ملی و ملی-مذهبی كه بتوانند دوباره جریان اداره كشور را به سوی آمریكا بكشانند و ناكام شدند. در قیام مصر همین اتفاق افتاد و آمریكا البرادعی را مطرح كرد و البرادعی هم چند چراغ سبز به آمریكا نشان داد. به طور مثال اظهار داشت كه نباید اتفاقی- انقلاب اسلامی- كه در ایران افتاد در مصر بیفتد و دیگر این كه گفت به قراردادهایی كه نامبارك با دولت ها بسته است پایبندم. البته پاداش آمریكایی ها هم به او این بود كه البرادعی را در رسانه هایشان به عنوان رهبر قیام مردم مصر معرفی كنند اما پیام امام در سال 57 و 58 این توطئه را خنثی كرد.

خطیب جمعه تهران تأكید كرد: اینها می طلبد مردم مصر با هوشیاری مراقب توطئه آمریكا باشند و بی تردید حاكمیت مصر رفتنی است و باید به فكر بعد از مبارك باشند و مراقب باشند مهره های آمریكا انقلابشان را مصادره نكند. مبارزان مصری باید بدانند كه تنها و تنها استقامت بر مواضع درست است كه آنها را به پیروزی می رساند و مذاكره با نخست وزیری كه از سوی یك حاكم نامشروع منصوب شده است به نظر می رسد كه گامی در مسیر پیروزی نخواهد بود رهبران مصری باید بدانند كه مذاكره بدون خروج مبارك از مصر امیدوار كردن دنیای استكبار به تأثیر ترفندهایشان برای جلوگیری از گسترش انقلاب مصر است. امام راحل عظیم الشان در سال های پیروزی مطلقا مذاكره با عوامل و ایادی شاه را نپذیرفت و حتی درخواست مكرر آخرین نخست وزیر دست نشانده شاه را فرمود تا استعفا ندهد او را نمی پذیرم. انقلاب مردم مصر در یك قدمی پیروزی است مبادا با انفعال نابه جا خدای ناكرده تلاش های افتخارآفرین ده روز گذشته بر باد رود. نگرانی ای كه در این عرصه هست فقدان رهبری امام گونه در تظاهرات مصر و دیگر بلاد اسلامی است.

وی با ابراز تأسف از این كه جای رهبری بزرگ مثل امام خمینی(ره) در این قیام ها خالی است، افزود: همین مسئله می طلبد مردم عزیز ما قدردان نعمت ارزشمند دیروز رهبری یعنی امام راحل و رهبری امروز یعنی آیت الله العظمی خامنه ای باشند كه ملت ما قدردان هست. آنچنان كه در طول این 32 سال قدر دانسته اند. همان طور كه امام راحل فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا كشور آسیب نبیند مردم ما هم در پشتیبانی از رهبر معظم انقلاب همین رهنمود را جامه عمل پوشیده اند.مجید صفاتاج تحلیل گر مسائل خاورمیانه در همین موضوع به نقش امام راحل در فراگیر شدن جنبش های آزادی بخش در سراسر جهان متأثر از انقلاب اسلامی ایران اشاره كرد.

وی در تشریح فضای سیاسی حاكم بر فلسطین و منطقه پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران می گوید: در آن زمان گستاخی رژیم صهیونیستی در ارتكاب جنایت علیه ملت فلسطین تا اندازه ای بود كه مقامات این رژیم آشكارا اعلام می كردند «ما نسل كنونی را می كشیم و نسل آینده هم فراموش خواهد كرد» و از سوی دیگر مواضع سازشكارانه رهبران مرتجع عربی و سكوت آنها و حمایت محافل و قدرت های بین المللی از اسرائیل، مسلمانان جهان را از احقاق حقوق ملت فلسطین بازگرداند.

وی ادامه داد: به گمان بسیاری از تحلیلگران غربی و اسرائیلی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی آغاز فرایند فروپاشی رژیم صهیونیستی بود. چرا كه از سویی زیان های این رژیم در نتیجه این انقلاب از جمله از دست دادن منبع عظیم نفتی و خریدار مهم فرآورده های صنعتی و كشاورزی، تضمین كننده كار و سودهای هنگفت برای شركت های اسرائیلی و هم پیمان مقتدر استراتژیك و سیاسی، اسرائیل را با چالشی بزرگ مواجه ساخت و از طرف دیگر با تشكیل حزب الله لبنان با الهام از انقلاب اسلامی ایران و بیرون راندن صهیونیست ها از خاك این كشور، حركتی در فلسطین با عنوان انتفاضه با تأسی از این انقلاب و الگو قرار دادن حزب الله، آغازگر قیام سراسری ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی شد كه به موجب آن این رژیم كه هیچ گاه حاضر به رسمیت شناختن فلسطینی ها نبود مجبور شد مذاكره كند.

این كارشناس مسایل خاورمیانه ادامه داد: انقلاب اسلامی تنها یك خیزش مقطعی برای فروپاشی یك رژیم سیاسی در منطقه نبود بلكه قیامی جهانی بود كه حركت نخستین آن به رهبری امام خمینی(ره) در ایران آغاز شد و تمامی ملت های مظلوم و ستمدیده را نشانه رفت. هم اكنون در نشست های علمی اندیشمندان و سیاستمداران و حتی در سطح مذاكرات و گفت وگوهای رسمی دولتمردان بزرگ جهان، سخن از چالش هایی است كه انقلاب اسلامی در عرصه گفتمان ها و معادلات سیاسی و فرهنگی پدید آورده است. نمونه آن پیدایش و گسترش احزاب اسلامگرا در اكثر كشورهای اسلامی، تحولات پدیده آمده و یا در شرف تكوین است كه بر اثر حضور نیرومند احزاب دینی در بسیاری از كشورهای اسلامی شكل گرفته و بحث تمدن آتی اسلام در معادلات سیاسی و فرهنگی جهان به گفتمان روز مجامع فرهنگی و سیاسی تبدیل شده است.

بازتاب نتایج عملی این گفتمان ها و چالش ها و رویكردهاست كه در رأس خبرها و تحلیل های رسانه های گروهی جهان قرار دارند و مطمئنا این روند با توجه به كاركردهای انقلاب اسلامی در جوامع اسلامی رو به افزایش خواهد بود.

صفاتاج اضافه كرد: همان طور كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اغلب رسانه های غربی، زبان به اعتراف گشودند، از جمله رادیو لندن كه اعلام كرد: «امام خمینی انقلابی را رهبری كرد كه جهان را لرزاند». با مرور روزهای آغازین انقلاب اسلامی هنگامی كه در آستانه پیروزی بود كارشناسان یهودی و حتی بعضی از مسئولان رژیم اسرائیل مدعی شدند با پیروزی انقلاب ایران سرزمین یهودیان از بین خواهد رفت و به سیاه چال های تاریخ خواهد پیوست. شاید كمتر كسی توجه می كرد كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چنین تفكراتی در سطح منطقه شكل گیرد كه منجر به انتفاضه فلسطین شود. اما با توجه به بستر مناسبی كه در قانون اساسی درحمایت از نهضت های آزادی بخش در منطقه خاورمیانه و فلسطین به وجود آمد عملا شرایط به گونه ای رقم خورد كه موج جدیدی از جنبش احیای دینی كه متاثر از انقلاب اسلامی بود، در منطقه شكل گرفت.

وی گفت: اسرائیلی ها بعداز پیروزی انقلاب و با توجه به ماهیت آن پیش بینی می كردند كه انقلاب اسلامی ایران تاثیر مستقیمی بر فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهد داشت و این انقلاب منجر به سست شدن پایه های رژیم صهیونیستی خواهد شد. از جمله یكی از رهبران احزاب چپ گرای اسرائیلی در یك مجله اسرائیلی نگرانی های این دولت را در مقابل پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان كرد و مهمترین مشكلات را از دست دادن منبع نفت و خریداران مهم فرآورده های صنعتی و كشاورزی همچنین از دست دادن همپیمانان درسطح سیاسی و اقتصادی پیش بینی كرد. حتی پیش بینی شده بود كه پایگاه منطقه ای آمریكا در ایران سقوط می كند و انقلاب اسلامی ایران باعث بازیابی هویت دینی مسلمانان و شكل گیری بیداری اسلامی در منطقه خواهد شد. به اعتقاد صفاتاج موج بیداری فقط محدود و منحصر به فلسطین و لبنان نشد. این موج در افغانستان هم شكل گرفت و در عراق شاهد ایجاد جنبش های اسلامی مثل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و حزب الدعوه اسلامی و دیگر گروه های شیعی بودیم. حتی در عربستان سعودی و بحرین و كویت جنبش های آزادی بخش شیعی تشكیل شد كه متاثر از انقلاب اسلامی ایران بودند به ویژه در منطقه شرقی در عربستان و در پاكستان كه عمدتا شیعیان درحال فراموش شدن بودند نهضت جعفری شكل گرفت. در هندوستان به همین صورت و در مالزی و فیلیپین جنبش احیای دینی تشكیل شد و شاهد جریان هایی متاثر از نهضت امام خمینی(ره) بوده ایم كه امروز این موج به تونس و لیبی و اكنون به مصر رسیده است.

حسین رویوران كارشناس مسائل خاورمیانه و معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین هم تاكید كرد: در ایران بازگشت به اسلام به عنوان یك خواسته مردمی مطرح بود و اكنون در همین بعد مصر نسبت به نظام سكولار و فرهنگ ضدمذهبی و غیرمذهبی معترض شده است. به طوری كه این دو بعد از وجوه مشترك دو انقلاب ایران و مصر محسوب می شود. قیام علیه استبداد بعد دیگر ماجرا است. رژیم پهلوی یك رژیم مستبد بود و از اصول مشروطه دور شده بود. نظام مبارك هم جمهوری را به نظام شبه پادشاهی تبدیل كرد و به دنبال این بود نظام جمهوری را به شبه سلطنتی تبدیل كند و فرزندش جمال جانشین او شود.

وی تشابه دیگر انقلاب اسلامی ایران با انقلاب مردم مصر را در میزان نقش اسلامگرایان دانست و گفت: در ایران نقش امام راحل و روحانیت پررنگ بود و مساجد نقطه شروع تظاهرات ترسیم شدند و فرهنگ اسلامی و شعارها و رفتارهای انقلابی حاكم شد. در مصر اسلامگرایان گرچه همه جنبش را دربرنمی گیرند و جنبش فعلی در برگیرنده مسلمانان و مسیحیان است و ناسیونالیسم ها و نیروهای چپ هم حضور دارند اما اسلامگرایان برجسته ترین نقش را برعهده گرفته اند.

وی تاكید كرد: روزی تظاهرات مردم در مصر میلیونی شد كه اسلامگرایان از مساجد به سمت میدان شهر سرازیر شدند و حركت از مسجد بعد از برپایی نماز و با شعارهای اسلامی و تجمع در میدان اصلی قاهره صورت گرفت.رویوران انقلاب مصر را دارای یك وجه تمایز با دیگر انقلاب ها دانست و در تحلیل چنین شرایطی اظهار داشت: در مصر بعد از دهه 60 و 70 كه كودتاهای زیادی در منطقه اتفاق می افتاد مكانیزمی ایجاد شد كه نظام های سیاسی تمام آلترناتیو را از جمله احزاب، سندیكاها و حتی شخصیت های سیاسی را تحت كنترل خود گرفتند و با كنترل آلترناتیو موفق به ایجاد یك نوع استمرار در نظام سیاسی شدند. به طوری كه مبارك سه دهه حكومت كرد بدون هیچ كودتا و اعتراضی. اما غفلت آنها از قشر جوان باعث شد جوانان قیام را در دست بگیرند و نظام مستبد را غافلگیر كنند. ماهیت قیام در مصر، تونس، یمن و اردن با انقلاب پیشین كه توسط نهادهای مختلف صورت گرفت متفاوت است. یعنی قشر جوان با وضعیت فرا ایدئولوژیك قیام كرد و به مدل جدیدی از قیام به انقلاب پدید آمد تا اینكه توانست بن بست قبلی كه تحت شرایط سیاسی قفل شده بود با این حركت بشكند. اما در ایران همه اقشار از پیر و جوان و زن و مرد به پا خاستند و همه به صحنه آمدند و خواستار سقوط رژیم پهلوی شدند.

رویوران بزرگترین زیان دیده انقلاب مصر را آمریكا و اسرائیل دانست و تاكید كرد: نظام مصر همپیمان این دو نظام است و بخشی از اعتراض مردم به همپیمانی اسرائیل و آمریكا باز می گردد و پس از این آلترناتیو با هر شدت و ضعف و سناریویی كه شكل بگیرد قطعا دیگر همپیمانی با اسرائیل در آن تعریفی نخواهد داشت و دیگر وضعیت قبلی در مصر تكرار نمی شود.این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ضمن اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در حركت گروه های جهادی در منطقه گفت: گروه های جهادی در سطح منطقه با نوآوری و ایجاد راهكارهای جدید موفق شدند راهكاری متفاوت را در سطح بین المللی ارائه دهند چرا كه اساسا تفكر اسلامی یك تفكر جدید و در حال تكمیل ابعاد مختلف خود است. این تجربه در سطح كلان به عنوان تكمیل كننده تجربه اسلامی از ایران آغاز شد و در لبنان و فلسطین بومی سازی شد و برپایه آن رژیمی كه براساس یك قدرت نظامی برپا شده و مجری ماموریت قدرت های سلطه گر در منطقه است را شكست می دهد. شكست نظامی اسرائیل یعنی ایجاد تحول در ماهیت نقشه های رژیم صهیونیستی.

مهدی كوچك زاده نماینده مردم تهران اعتقادات را بزرگترین شباهت بین این دو پدیده اجتماعی در مصر و ایران قلمداد كرد.وی گفت: این دو معتقد به اسلام و آموزه های اسلامی اند. وقتی به گردهمایی و تظاهرات ها نگاه می كنیم اولین مساله ای كه خودنمایی می كند همراهی تظاهرات ها با شعائر اسلامی مثل نمازجمعه و نماز جماعت و شعار الله اكبر است.كوچك زاده ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه این هفته كه ملت مصر به خاطر تحقیر شدن از سوی حاكم نامبارك و كوچك شدن آن سابقه درخشان و آن چهره های نامی مصر در عرصه های علم و فرهنگ و انقلاب دست به انقلاب زد، سابقه جنگ ارتش مصر با اسرائیل را قابل قدردانی دانست.

وی گفت: این حاكم مستبد با خوش خدمتی به آمریكا و اسرائیل به تحقیر ملت مصر می پرداخت كه این منش حكام مستبد است كه با تحقیر ملت ها آن ها را خوار كنند تا بر آنها حكومت كنند. تكیه دیگر اینكه حاكمان مصر به وضعیت معیشت مردم اعتراض داشتند با همه نوكری ها به آمریكا حداقل ما به ازای اقتصادی هم به مردم ندادند. طبق شنیده ها صدها هزار نفر از مردم قاهره در قبرستان ها زندگی می كنند.

وی علت دیگر انقلاب مصر را ظلم به مردم غزه دانست كه در محاصره چند ساله حاكم مصر را جنایتكار اول می توان برشمرد كه برای همكاری با دشمنان ملت اسلام مرزهای زمینی را به روی مردم غزه بست. در انقلاب اسلامی ایران هم شاه برای خوشایند اسرائیل و آمریكا تمام ظلم ها و فشارها را به مردم روا داشت.


پریسا جلالی


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :