پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
انقلاب اسلامی و نهضت های دنیای عرب
در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما شاهد نهضت های چشمگیر بزرگی در دنیای عرب هستیم. این جنبش ها حیرت جهانیان را برانگیخته و معادلات سیاسی قدرت ها را بیش از هر موقع دیگر متزلزل كرده است. این اعتراضات در سطح بین المللی كاملا قابل پیش بینی بود. حقیقت این است كه زیرساخت های فرسوده نظام ملی و بین المللی كه سال ها بر جوامع عربی حكومت كرده اند اكنون مردم آن را به چالش كشیده اند و به تدریج در حال فروپاشی است.

حیرت بسیاری از دولتمردان و نخبگان بین المللی و داخلی و رسانه های آنها از سرعت این رویدادها قابل درك است. این بی توجهی به واقعیت ها درشگفتی بسیاری از دولتمردان، نخبگان و رسانه ها در هنگام وقوع انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی شوروی نیز قابل مشاهده بود.

بیكاری، فقر، شكاف طبقاتی، نبود احزاب و تنوع رسانه ای و مطبوعاتی، استبداد فردی و حكومتی، فساد مالی و اخلاقی، طایفه گرائی، همه اینها از عواملی هستند كه باعث نارضایتی می شوند.

ولی هیچ كدام به تنهائی و یا حتی به طور جمعی ریشه اصلی این بحران ها نیستند. سؤال اصلی این است كه چرا فقر و شكاف طبقاتی در جامعه وجود دارد؟ چرا مردم به حاكمان و نخبگان سیاسی خود اعتماد ندارند؟ شكاف بین جامعه و دولت از كجا به وجود آمده است؟ منابع مشروعیت حكومت برپایه و اساس چه ارزش هائی نهاده شده است؟ آیا مردم حقیقتا به اینگونه مشروعیت های وارداتی از غرب و نظام آنها احترام می گذارند؟ آیا تفاوتی درباره تعریف دموكراسی و شاخص های آن وجود دارد؟ كدام نوع دموكراسی و توسعه و با چه ارزش هایی؟ به طور خلاصه، چگونه می توان اعتراضات و عصیان امروزی مردم در تونس و مصر و یمن و سایر كشورهای عربی را بیان كرد؟ علت اصلی این ناآرامی ها چیست؟

علت اصلی این بحران ها، نظام و الگوی «ملت- دولت» غربی است كه بر این جوامع تحمیل گردیده و استقلال فكری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و حكومتی را از این سرزمین ها سلب كرده است.

تناقض الگوی «ملت- دولت» با فرهنگ و تمدن و آئین و دین این سرزمین ها از یك طرف و شكست همین الگو در بهترین شرایط خود در كشورهای غربی دو طرف این سكه بحران است. الگوی «ملت- دولت» با همه ارزش های اروپائی و خارجی خود نخست در اواخر قرن هیجدهم با حمله ناپلئون بناپارت به مصر در كشورهای اسلامی به مردم تحمیل گردید بدون اینكه طایفه گرائی و استبداد قبیله ای نظام سلطنتی موروثی و سیستم خلیفه گرائی جغرافیائی را از بین ببرد. غرب با صیانت نظامی، سیاسی، اقتصادی و علمی خود نه تنها مختصر آزادی هائی را كه به شهروندان خود تفویض كرده بود به كشورهای اسلامی مانند مصر انتقال نداد بلكه شعار «آزادی، مساوات و برابری» انقلاب فرانسه به مدت دو قرن به استعمار كشورهائی مانند تونس، الجزایر و مغرب انجامید. غرب بزرگترین نقض كننده ارزش های خود در دنیای شرق بوده است و به همین جهت احترام و اعتماد مردم این كشورها را از دست داده است.



این الگوی «ملت- دولت» غرب بوده است كه با حمایت از ملی گرائی، و طایفه گرائی و در نقاب حمایت از دولت های ملی كوشش كرده است ارزش های خود را تحت این گونه نظام بین اعراب ترویج داده و با استفاده از منابع سرشار طبیعی و استراتژیك این سرزمین ها تسلط خود را بر این منطقه پایدار كند. در نتیجه الگوی «ملت- دولت» به دولت ها و حكومت های یك حزبی، فردی، سلطنتی، و طایفه ای 100 سال اخیر تبدیل شده است. این الگوی حكومت و توسعه از یك طرف در داخل كشورها ملت ها را به گروه های مختلف «مدرن» و «متجدد» و «سنتی» و «دینی» و... تقسیم كرده و در سطح مرزها باعث نفاق و دودستگی اعراب و مسلمانان گردیده است.

امروز كسی نیست كه بنویسد نقش زبان عربی، همبستگی فرهنگی و مشاركت دینی و مذهبی چه سهمی در بسیج و نهضت های شمال افریقا و خاورمیانه داشته است. نهضت های امروزی اعراب آهنگ ویژه خود را دارد و استقلال و آزادی مردم این كشورها را باید در چارچوب فرهنگ اسلامی و ملی آنها درك كرد. فقدان مشروعیت حكومت ها، شكاف بزرگ بین خواص و عام، فاصله عظیم بین دولت و جامعه، یا دولت و ملت، بی اعتمادی مردم به احزاب، بی اعتمادی مردم به غرب، فریبكاری و خودخواهی و حب نفس دولتمردان و حاكمان و بی صداقتی غرب در مدیریت این بحران ها دلائل بزرگ و متعدد اعتراض های كنونی است. به خاطر داشته باشیم كه خواسته های مردم مصر، تونس و سایر كشورهای عربی فراسوی موارد مادی و اقتصادی و مالی است و بیش از همه با كرامت و عزت بشری و آزادی و استقلال فكری و مشروعیت حكومتی ارتباط دارد.

امروز آمریكا و برخی از كشورهای اروپای غربی می خواهند اشتباهاتی را كه در زمان انقلاب اسلامی و درباره شاه معدوم كردند در مصر و سایر كشورهای عربی تكرار نكنند، ولی قدرت این كار را ندارند چون دیدگاه امریكا و اتحادیه اروپا درباره خودشان و مردم خاورمیانه و دنیای اسلام یك دیدگاه غلط است. مشكل غرب و طرفداران آن این است كه به تغییر و اصلاحات اعتقاد ندارند و از تغییرات بنیادین گریز دارند و در بسیاری اوقات دانسته و ندانسته خود را فریب می دهند.

به دو موضوعی كه این روزها از زبان دولتمردان و نخبگان و رسانه ها و به اصطلاح كارشناسان غرب می شنویم و می خوانیم توجه كنید:

«انقلاب و شورش در دنیای عرب و تونس و مصر با اینترنت و فیس بوك و تویتر شروع شده و پایان خواهد یافت»، «ما طرفدار دموكراسی در مصر هستیم ولی اگر انتخابات را اخوان المسلمین و گروه های اسلامی ببرند، آن را قبول نداریم.»

به خاطر دارم در زمان انقلاب اسلامی ایران نیز در غرب این شعار را ترویج می كردند كه «انقلاب ایران با نوار و ضبط صوت شروع شده است» و با «نوع دموكراسی غرب خاتمه خواهد یافت». غافل از اینكه نوار و ضبط صوت و تویتر و فیس بوك و تكنولوژی های دیگر را همه دارند و همه می توانند از آنها استفاده كنند ولی مشروعیت رهبری، حقانیت انقلاب، و زیر ساخت های سنتی و بومی در دست همه نیست.

 

 
پی نوشت:

پروفسور حمید مولانا


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :