تبلیغات
تفسیر آفتـاب - از قیاسش خنده آمد خلق را
 
پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
از قیاسش خنده آمد خلق را
تونس كشوری در شمال قاره سیاه كه تا سال ها مستعمره رژیم فرانسه بوده و پس از آن نیز با وجود اعلام استقلال، هرگز نتوانست خود را از زیر یوغ غرب آزاد كند، سرانجام از بند دیكتاتور وابسته به غرب رها گشت. این خبری بود كه به مهمترین اخبار رسانه های جهان در هفته ای كه گذشت، مبدل شد و ذهن بسیاری از تحلیل گران سیاسی را مشغول خود نمود.

خبر سقوط «زین العابدین بن علی» كه 23سال پیش با هدف سركوب اسلام گرایان در تونس به قدرت رسیده بود برای ملت ایران یادآور قیامی بود كه خود در سه دهه پیش در بهمن سال1357 خالق آن بود. در آن ایام ملت غیور ایران به خیابانها آمدند تا بساط سلطنت 50ساله ای را برچینند كه هویت اسلامی آنها را نشانه رفته بود.

اما آنچه در حاشیه خبر قیام ملت تونس قابل توجه بود، ادعاهایی بود كه سایتهای داخلی و خارجی حامی سران فتنه مطرح ساختند. ضدانقلاب خارج نشین به همراه برخی رسانه های فتنه گر داخلی كه با شكست كودتای مخملین88، آرزوهای خود را بر بادرفته می دیدند، مدعی شدند كه قیام مردم تونس با الهام گیری از جنبش سبز ایران صورت گرفته است! این رسانه ها همچنین تلاش كردند تا حادثه فوق را این طور تحلیل نمایند كه تداوم فتنه 88 به سرنگونی انقلاب اسلامی ختم خواهدشد!!

به عنوان نمونه نویسنده سایت كلمه كه دربردارنده مواضع موسوی است در یادداشتی مدعی شد: «موفقیت جنبش مردمی تونس، قبل از آنكه خاطره جنبش57 و پیروزی انقلاب اسلامی را در میان مردم زنده كند، یادآور خواست و شیوه های مبارزه جنبش سبز بود.»
مقالات دیگری را نیز می توان در سایتهای ضدانقلابی چون جرس، روزآنلاین، گویانیوز، ایران امروز مشاهده نمود كه با همین خط تبلیغی تلاش كردند تا با مصادره به مطلوب انقلاب مردم تونس، آن را اقدامی سكولار ارزیابی كنند كه فاقد پشتوانه دینی و مذهبی است و از این جهت نیز مشابهت فراوانی با جنبش سبز سكولار ایران دارد!؟

در مورد توهمات تحلیلگران اردوگاه فتنه و قیاس مع الفارق فتنه88 و قیام ملت تونس نكات زیر قابل توجه است:

1. جمهوری اسلامی نظام سیاسی است كه مبتنی بر انتخاب ملت در انقلاب اسلامی سال 57 شكل گرفته است. برگزاری بیش از 30انتخابات در سطوح مختلف تصمیم گیری، حكایت از آن دارد كه گام به گام شكل گیری ساختار سیاسی كشور با حضور و رأی ملت محقق گشته و از این جهت جمهوری اسلامی بی نظیرترین نظام مردم سالار در میان نظامهای سیاسی دنیاست. درحالی كه رژیم تونس بدون پشتوانه مردمی و تنها با كودتای نظامی و حمایت غرب به روی كار آمده و ادامه حیات داده بود. دیكتاتوری كه خود را مستظهر به حمایت بیگانگان و نظامیان می دید!

«بن علی» برای مقابله با انبوه ملت معترض در صحنه، مجبور به آوردن نظامیان به خیابانها شد، درحالی كه در ایران اسلامی این ملت بودند كه به طور خودجوش برای دفاع از جمهوری اسلامی و آرمانهایش به میدان آمده و با حضور میلیونی خود در 9دی و سپس در 22بهمن فریاد برائت از منافقین و فتنه گران سر دادند و منافقین را به سوراخ هایشان راندند!

2. فتنه88 اقدامی از پیش تعیین شده بود كه با سناریوسازی عوامل بیگانه و طرح ریزی دستگاههای اطلاعاتی- امنیتی غرب و بازیگری ایادی داخلی آنها آغاز شد. بخشی از مأموریت نیز به رسانه های غربی واگذار شد تا با دروغ پراكنی افكار عمومی كشور را هدف قرار دهند. درحالی كه آنچه در تونس به وقوع پیوست وضعیتی برعكس داشت و كشورهای غربی بالاخص آمریكا و فرانسه در صف حامیان بن علی قرار داشته و رسانه های غربی خود را هم پیمانان دیكتاتوری می دانستند، لذا با بایكوت اخبار انقلاب مردم تونس مانع رسیدن به موقع پیام ملت تونس به جهانیان شدند!

3. كودتای مخملین سبز رنگ، اقدامی مهندسی شده توسط جریانی بود كه به عدم پشتوانه مردمی و حداقلی بودن خود در جامعه واقف بود و می دانست كه نخواهد توانست در رقابت انتخاباتی پیروز میدان و جذب كننده حداكثر آراء ملت باشد، لذا راهی جز بهره گیری از نسخه های كودتای مخملین «جین شارپ» نداشت. این درحالی بود كه انقلاب تونس با محوریت اكثریت مطلق مردم و در قالب حركتی خودجوش و از پایین به بالا شكل گرفته بود.

4. فتنه سبز بر محوریت یك دروغ بزرگ طرح ریزی شد و آن هم ادعای دروغین «تقلب در انتخابات» بود. این دروغ در جامعه ای كه اكثریت 25میلیونی (65درصدی) آن به فرد دیگری به جز نامزد مدعی تقلب رأی داده بودند، نمی توانست دوام یابد، بالاخص آن كه گذر زمان روزبه روز ابعاد بیشتری از این فریب را آشكار می ساخت و هر روز از صف حامیان این جریان می كاست. در حقیقت گذر زمان به پاشنه آشیل فتنه گران مبدل گردید كه هر روز ابعاد جدیدتری از دروغ آنها آشكار می گردید. درحالی كه انقلاب تونس آتش زیر خاكستری بود كه بعد از 23سال دیكتاتوری شعله ور شده بود و گذر زمان فرصتی برای پیوستن خیل جدیدتری از مردم به صف انقلابیون بود، به نحوی كه در كمتر از یك ماه انقلاب، تمام تونس را دربر گرفت.

5. اقدام فتنه گران برای مقابله با نظام اسلامی، مغایر با ارزشهای حاكم در جامعه اسلامی و باورهای ملتی بود كه نظام سیاسی خود را برخاسته از آموزه های اسلامی می دانند. این مغایرت با گذر زمان وجوه مختلف خویش را بیش از پیش نشان داد و با برافتادن پرده تزویر ماهیت سكولار و ضداسلامی آن آشكار گردید كه اوج آن حوادث تلخ روز عاشورای سال88 بود.

ولی حركت مردمی تونس هرچند با اعتراض به ظلمی كه بر یك جوان رفته بود آغاز شد، اما به سرعت رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت و به مقابله مسلمانان با نظام لائیكی مبدل شد كه دو دهه با مظاهر اسلامی مقابله كرده بود. به واقع آنچه مردم مسلمان تونس را كه بیش از 90درصد جمعیت این كشور را تشكیل می دهند به صحنه آورد، بی توجهی دولت به باورهای دینی و اعمال محدودیت در انجام برخی فرائض دینی از جمله ممنوعیت حجاب اسلامی بود. وگرنه سیاستهای اقتصادی بن علی توانسته بود كه تونس را به یكی از كشورهای موفق در حال توسعه آفریقا مبدل سازد، توسعه ای كه باورهای مذهبی یك ملت را نشانه رفته بود! (قابل ذكر است كه تونس تنها كشور عربی است كه در آن ممنوعیت حجاب اعمال می شود)

سخن آخر آن كه این اظهارات ضمن نشان دادن عمق تحلیل فتنه گران، نمایشگر فضای توهم آلود جریان فتنه بوده و مشخص می كند این جریان تا چه اندازه با واقعیات جامعه بیگانه است. این توهمات و خیال بافی ها هرچند می تواند دلخوشی ای برای محافل یخ بسته فتنه گران باشد، اما برای ملت بصیر ایران یادآور حكایت شیرین بقال و طوطی است آنجا كه مولانا در وصف قیاس مع الفارق طوطی خوش خیال چنین می سراید:

از قیاسش خنده آمد خلق را
كو چو خود پنداشت صاحب دلق را
كار پاكان را قیاس از خود مگیر
گر چه ماند در نوشتن شیر، شیر



مهدی سعیدی


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :