پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
جشنواره
  • انقلاب اسلامی و پیامدهای معرفتی

    انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از این، یك ماهیت ارزشی و دینی دارد و از این رو، اساسی ترین وصف انقلاب ایران، «اسلامی» بودن آن است. در این نوشتار، به راه‌های جهانی سازی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به یك تمدّن اسلامی اشاره شده است....

    ادامه مطلب ...
  • آثار و نتایج انقلاب اسلامى ایران

    انقلاب اسلامى در همه‏ ى ابعاد فردى و اجتماعى، داخلى و خارجى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى، اهداف بسیار بلندى براى مردم و دولت ترسیم نموده است.این اهداف عمدتاً مأخوذ از قرآن و سنت بوده كه عمدتاً در كلام امام خمینى (ره) و...

    ادامه مطلب ...
  • نعمت انقلاب اسلامی

    به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 80/12/13 جمعی از خواهران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با حضرت آیت اللّه مصباح دیدار كردند. ایشان در جمع آن‌ها درباره ارزش نظام اسلامی و مقایسه آن با ...

    ادامه مطلب ...
  • انقلاب اسلامی ایران، جلوه هایی از الطاف امام عصر(علیه السلام)

    انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی( از حوادث کم نظیر تاریخ این مرز و بوم است که توانست رژیم پهلوی را -که قدرتهای بزرگ شرق و غرب، مدافع آن بودند و تا بن دندان مسلح بود- به گورستان تاریخ فرستد و...

    ادامه مطلب ...
تَحَجُّر از نظر اسلام امری مذموم و در آیات قرآن از آن به قساوت قلب تعبیر شده است. افراد متحجر از یادآورى و تذکر و نصیحت روی گردان و بر تغافل نسبت به حقیقت و بى‏خبرى از آن تعمّد مى‏ورزند. در تاریخ اسلام نیز، متحجرین بزرگ ترین ضربه ها را به اسلام زده اند که داستان خوارج از آن نمونه است. امام خمینی-رحمه الله علیه- بنیانگذار جمهوری سالامی ایران نیز، در طول سال ها مبارزه ی خود، بارها خطر متهجرین را گوشزد کردند. ایشان در پیامشان به روحانیون می فرمایند: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، از هیچ دسته نخورده است.»[1]

مقاومت و مبارزه امام با این تفکر انحرافی محل درس و عبرت است.

حرمت مراجع شکسته شده
سید احمد خمینی- فرزند امام- می گوید: «اشکال اساسی این ها (متحجرین) به امام این بود که دخالت در سیاست و قیام او سبب تعطیلی درس و بحث آقایان شده است! حتی بعضی از همین ها بعد از وقایع 15 خرداد بی شرمانه امام را مورد حمله قرار می دادند که قیامش حرمت مراجع را شکسته! چرا که فریادش منجر به دستگیری او شده و به این ترتیب، مرجع گیری! باب شده است![2]

حرکت آقای خمینی تند و غیر معمول است
آیت الله مرتضی بنی فاضل- از همراهان امام- نقل می کند: «امام در مبارزات شخصی، شاه را هدف قرار داده بودند. بعضی از بیوت مراجع که ارتباط مستقیم با ساواک و شاه داشتند، برای اینکه حرکات مرموز خود را توجیه کنند تا در معرض اتهام سازشکاری قرار نگیرند، دست اندرکاران خود را در حوزه و بازار بسیج می کردند تا آنان در اذهان عوام الناس القا کنند که مبارزات و حرکات فلان مرجع متین و معقولانه است و به نتیجه مطلوبی می رسد، اما حرکات آقای خمینی تند و غیر معقول است و نه تنها بی فایده است، بلکه موجب اضمحلال حوزه می شود.»[3]

امروز روضه داریم
در ابتدای ورود من به قم، درس اخلاق امام در روزهای پنجشنبه و جمعه در مدرسه فیضیه ادامه داشت و حدود هشت سال این درس ادامه پیدا کرد. بعد افرادی که نظیر آن ها در هر صنفی پیدا می شود، کسانی که نمی توانستند ببینند که انسانی چنین در قلب های مردم نفوذپیدا کرده است، به بهانه های مختلف کار می کردند که درس اخلاق تعطیل شود. به این صورت که اعلام می کردند: «امروز در این مجلس، روضه خوانی داریم» و در سر کلاس درس، مرتب فاتحه می خواندند. به این ترتیب، کاری کردند که امام درس را تعطیل کردند.[4]

آقای خمینی که فقه بلد نیست
منحرفان علیه کتاب «کشف الاسرار» امام صحبت و تبلیغ می کردند، چرا که در آن مقداری راجع به فلاسفه صحبت شده بود. آن ها می گفتند: «یکی از کتاب هایی که می توان به استناد آن خمینی را کوبید، همین کتاب است. در این خصوص من با امام تماس تلفنی گرفتم. فکر می کنم این اولین تماس تلفنی با ایشان بود و عرض کردم که این ها چه قصدی دارند. امام هم فرمودند: خوب، قصد داشته باشند چیزی نیست. وقتی امام درس فقه را شروع کردند، آن ها گفتند: آقای خمینی برود همان اسفار را درس بدهد، او که فقه بلد نیست.[5]
 
 
هیچ روزی آنقدر متأثر نبودند
آخرین ملاقات عمومی امام در سال 1358 در قم قبل از آمدن به تهران روزی بود که عده ای از آذربایجان شرقی خدمت امام رسیدند. امام برای آن ها مشغول صحبت شدند که در همان مجلس خبر آوردند که جمعی از حزب خلق مسلمان قصد حمله به منزل شما را دارند. شاید هیچ روزی امام را مثل آن روز متأثر ندیدیم. ناراحتی ایشان از آن جهت بود که این کارها با هدایت و پشتیبانی یک مرجع تقلید (شریعتمداری) صورت می گرفت.[6]

حتی پول کرایه نداشتیم
شهید آقا مصطفی خمینی نقل می کند: «در جیان انتقال ناگهانی امام که همراه با ایشان از ترکیه به عراق تبعید شدیم، وقتی در فرودگاه بغداد پیاده شدیم آنچنان غریب و تنها بودیم که نه پولی داشتیم که بابت کرایه به کاظمین پرداخت کنیم و نه آشنایی بود که از او قرض کنیم.[7]

آمده اند نجف را به هم بزنند
در نجف بعضی از علما می گفتند: امام آمده اند نجف را در هم بریزند و حوزه نهصد ساله شیعه را به هم بزنند. می گفتند: یک عده ای از طلبه های بی سواد دور و بر بعضی از آقایانند. (منظور اطرافیان امام بودند)[8]

رنج همیشگی امام
آیت الله فضل الله محلاتی می گوید: «من یادم هست امام همیشه رنج می برد از اینکه روحانیت چقدر قدرت دارد ولی متوجه قدرت خویش نیست.»[9]

پی نوشت ها :
[1]پیام امام به روحانیون 3 اسفند 63
[2]برداشت هایی از سیره امام خمینی ج 4 ص 178
[3]همان
[4]همان ص 179
[5]همان ص 181
[6]برداشت هایی از سیره امام خمینی ج 4 ص195
[7]همان
[8]برداشت هایی از سیره امام خمینی ج 4 ص 200
[9]پیام انقلاب- ش 103- ص 10



نوع مطلب : امام خمینی(ره)، 
برچسب ها : خون دل امام، امام و تحجر، جمود حوزه، ارتجاع علماء،
سه شنبه 21 دی 1395


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :